Диспетчерські служби КП «ТМО» фіксують багато звернень з боку мешканців багатоквартирних будинків – споживачів послуг з теплопостачання, в яких трапляються внутрішньобудинкові аварії і, як наслідок, виникають проблеми з теплопостачанням.
Найпоширеніший варіант, при якому власник житла, в якому виникли проблеми, відсутній або тимчасово переміщений.
Отже, як з точки зору права діяти в таких випадках головам правлінь ОСББ та управителям.
Щодо змісту правового терміна «несанкціонований доступ» до житла.
В теперішній час законодавець врегулював дане питання у статті 29 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» N 2189-VIII від 09.11.2017 (надалі — Закон ).
Вказана стаття Закону має широке коло випадків правозастосування але зупинимося саме на випадку коли, зокрема, власник (користувач) відсутній і немає можливості встановити зв’язок з ним для інформування про необхідність негайного прибуття до житла.
Такий випадок має назву «несанкціонований доступ» і має правове визначення визначений у частинах 4-5 статті 29 Закону.
Зокрема, у частиною 4 статті 29 Закону зазначено, що у невідкладних випадках, пов’язаних з необхідністю рятування життя і здоров’я людей та/чи майна, в установленому цією статтею порядку може бути здійснено доступ до житла, іншого об’єкта нерухомого майна без отримання згоди його власника (користувача) (несанкціонований доступ) для проведення огляду та ліквідації або відвернення аварії.
В свою чергу частиною 5 статті 29 Закону встановлено, що несанкціонований доступ до житла, іншого об’єкта нерухомого майна відбувається без отримання згоди його власника (користувача), якщо в момент виникнення невідкладного випадку такий власник (користувач) відсутній і немає можливості встановити зв’язок з ним для інформування про необхідність негайного прибуття до житла, іншого об’єкта нерухомого майна або він відмовляється допустити в належне йому житло (інший об’єкт нерухомого майна) представника виконавця, і при цьому є об’єктивні підстави вважати, що аварія, яка створює загрозу життю та/або майну, наявна саме в цьому житлі (іншому об’єкті нерухомого майна).
Щодо відповідальних осіб при проведені у «несанкціонованому доступу» до житла.
Слід зазначити, що частина 12 статті 29 Закону зазначає, що у багатоквартирному будинку, управління яким здійснюється управителем, передбачені цією статтею права та обов’язки представників виконавців комунальних послуг щодо доступу (у тому числі несанкціонованого) до житла, іншого об’єкта нерухомого майна поширюються також на управителя та його представника.
А частиною 13 статті 29 згаданого вище Закону визначено, що багатоквартирному будинку, управління яким здійснюється об’єднанням співвласників багатоквартирного будинку, передбачені цією статтею права та обов’язки представників виконавців комунальних послуг щодо доступу (у тому числі несанкціонованого) до житла, іншого об’єкта нерухомого майна поширюються також на посадових осіб і працівників такого об’єднання.
Таким чином, у багатоквартирному будинку права та обов’язки представників виконавців комунальних послуг щодо доступу (у тому числі несанкціонованого) поширюються на його управителя нерухомого майна та його представника або, в залежності від випадку — на управителя ОСББ та його представника.
Щодо обов’язкового кола осіб, що бере участь у несанкціонованому доступі
Так, під час здійснення несанкціонованого доступу і до повного завершення робіт, повинні бути присутні (частина 7 статті 29 Закону) :
— представник виконавця ( управитель нерухомого майна або, в залежності від випадку — на управитель ОСББ),
— представник органів внутрішніх справ (органи поліції, дільничній ),
— працівники аварійно-ремонтної бригади (залучається як правило представником виконавця),
— та власник (користувач) з будь-якої із сусідніх будівель (з будь-якого приміщення, розташованого у тому самому багатоквартирному будинку, якщо несанкціонований доступ здійснюється у багатоквартирному будинку).
Щодо належного документального фіксування несанкціонованого доступу
Під час здійснення несанкціонованого доступу представник виконавця складає акт про здійснення несанкціонованого доступу та проведення ремонтних і відновлювальних робіт, який підписується всіма учасниками такого доступу (частина 9 статті 29 Закону). В акті обов’язково зазначаються:
1) підстави для здійснення несанкціонованого доступу;
2) інформація про попередження споживача із зазначенням часу та осіб, які вели переговори із споживачем, у разі їх проведення;
3) причина та місце виникнення аварії, перелік неполадок;
4) перелік виконаних робіт;
5) прізвища, імена, по батькові та посади учасників несанкціонованого доступу;
6) інформація про спосіб і час відновлення конструктивної цілісності вхідних дверей, вікон або інших елементів будівель і приміщень, що були пошкоджені під час несанкціонованого доступу, і проведення ремонтних та відновлювальних робіт.
Оригінал складеного акта зберігається у виконавця комунальної послуги. Іншим учасникам несанкціонованого доступу видаються копії акта, завірені печаткою виконавця.
Щодо фіксування завершення несанкціонованого доступу
В завершення несанкціонованого доступ представник виконавця у присутності інших учасників несанкціонованого доступу опечатує відновлені двері, вікна чи інші елементи будівель і приміщень власною печаткою та ставить підпис, час і дату опечатування (частина 10 статті 29 Закону).
Щодо особливостей здійснення (проведення) несанкціонованого доступу з боку аварійно-ремонтної бригади (частина 8 статті 29 Закону)
Так, під час несанкціонованого доступу на працівників аварійно-ремонтної бригади покладаються такі обов’язки:
1) забезпечення доступу до житла, іншого об’єкта нерухомого майна, у тому числі, за потреби, шляхом порушення конструктивної цілісності вхідних дверей, вікон або інших елементів будівель і приміщень після погодження своїх дій з іншими учасниками несанкціонованого доступу;
2) здійснення огляду місця аварії та/або місця виникнення неполадок, що унеможливлюють надання житлово-комунальних послуг іншим споживачам;
3) проведення ремонтних та відновлювальних робіт;
4) невідкладне відновлення конструктивної цілісності вхідних дверей, вікон, замків, запорів на них та інших елементів будівель і приміщень, що були пошкоджені під час несанкціонованого доступу, і проведення відповідних ремонтних та відновлювальних робіт;
5) дотримання прав осіб, які проживають (перебувають) у відповідному житлі, іншому об’єкті нерухомого майна, мінімізація негативних наслідків несанкціонованого доступу, зокрема щодо їхнього майна, та обмеження доступу лише тими приміщеннями, в яких виконуються відповідні ремонтні та відновлювальні роботи.
Щодо відшкодування витрат пов’язаних з несанкціонованим доступом
Важливе питання витрат пов’язаних з несанкціонованим доступом до житла висвітлено у частина 11 статті 29 Закону, зокрема:
- витрати на здійснення несанкціонованого доступу у зв’язку з відмовою власника (користувача) надати допуск до свого житла (іншого об’єкта нерухомого майна), а також завдана внаслідок цього шкода покладаються на винну особу.
- витрати, пов’язані із забезпеченням несанкціонованого доступу, проведенням ремонтних і відновлювальних робіт, необхідних у зв’язку з відсутністю власника (користувача) у житлі (іншому об’єкті нерухомого майна), покладаються на особу, з вини якої сталася аварія.
- виконавець комунальної послуги, який самостійно здійснив зазначені витрати, має право на зворотну вимогу щодо відшкодування таких витрат за рахунок винних осіб.
Щодо додержання прав споживача та інших осіб під час несанкціонованого доступу
Представники виконавця комунальної послуги під час доступу до житла, іншого об’єкта нерухомого майна зобов’язані, у тому числі під час несанкціонованого доступу, зобов’язані (ч.2 ст.29 Закону) :
— пред’явити відповідне посвідчення;
— поважати права споживачів, утримуватися від розголошення інформації про особисте життя споживача, інших осіб, які перебувають у житлі (іншому об’єкті нерухомого майна), яка стала їм відома у зв’язку з доступом до житла, іншого об’єкта нерухомого майна;
— перебувати лише в тих приміщеннях, в яких розташоване обладнання, перевірка, ремонт, встановлення, заміна або огляд якого проводиться.
Бережіть себе та дбайте за можливості про інших. Наша сила — у відповідальному та дбайливому ставленні один до одного.